Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Vegyél részt azzal, hogy nem veszel részt!

  • 2008. november 28.
  • humusz

humusz_logo_sarga_zoldtve_logo_120November 28. - „Ne vásárolj semmit!" Nap

Sajtóközlemény

2008. november 28. a „Ne vásárolj semmit!" Nap. A Hulladék Munkaszövetség és a Tudatos Vásárlók Egyesülete Váci utcai bevásárlókocsis demonstrációjával arra hívja fel a figyelmet, hogy a túlzott, ésszerûséget mellõzõ fogyasztás jelentõs környezeti és társadalmi károkat okoz hazánkban is. Ennek legnyilvánvalóbb jele az a gazdasági válság, amelynek szemtanúi vagyunk. Javaslatainkkal ugyanakkor alternatívát kínálunk azoknak, akik nyitottak arra, hogy a fogyasztást a helyén kezeljék.

Szerte a világon 1997 óta, Magyarországon jó 10 éve hirdetnek egy napos fogyasztói böjtöt november utolsó hétvégéjén környezetvédő és fogyasztáskritikus szervezetek. A „Ne vásárolj semmit!" Napot Magyarországon azért tartjuk pénteken, mert az utóbbi évek statisztikái szerint mi, magyarok pénteken vásárolunk a legtöbbet. November utolsó péntekén pedig, a karácsonyi nagybevásárlás előtt arra emlékeztetjük magunkat és a T. Vásárlókat, hogy a fogyasztás nem egyenlő a boldogsággal.

Az ésszerűtlen túlfogyasztás legutóbb már a nemzetközi bankrendszert is kikezdte. Gondoljuk csak végig, hogyan jutottunk idáig: Sokat kell termelni! (De valójában miért is?) A gyárakból kiömlő termékáradatot el is kell fogyasztani, vagyis sokat kell vásárolni. (De valójában miért is?) Ahhoz, hogy sokat tudjunk vásárolni, hitelt kell felvenni! A bankok a felgyorsult körfolyamatot fedezet nélküli hitellel finanszírozták. És most összeomlott a légvár. Vagyis a ma zajló gazdasági folyamatok valójában a fogyasztás válságát tükrözik.

A Hulladék Munkaszövetség azért dolgozik, hogy kevesebb legyén a szemét, amit elsősorban úgy lehet elérni, ha összességében csökken a fogyasztás" - világított rá Szilágyi László, a HuMuSz elnöke a szervezet szerepére. „Egyre nagyobb baj van a hulladék terén, csak még mindig nincs kellően szem előtt a téma. Jövőre a hulladéklerakók kb. felét fogják az uniós előírások miatt bezárni úgy, hogy nincs terv arra, hová kerül majd az a töménytelen szemét. Ha nem akarunk mi is egy <nápolyi> válságot, szükségszerű a lakosság tömeges szemléletváltása." Csökkenteni kell a termelődő hulladék mennyiségét pontosan a jól megtervezett, tudatos vásárlással. Ne vegyünk felesleges holmikat, de ha már megveszünk valamit, akkor a lehető legkevesebb csomagolással tegyük azt! Próbáljuk meg a megvásárolt termék élettartamát a lehető leghosszabbra nyújtani azzal, hogy kidobás helyett megjavíttatjuk, vagy ha már nekünk nem kell, másnak adjuk!

A pénzed szavazat!" - hirdeti a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Jelmondatunk arra a sokszor kínos tényre utal, hogy nem mindegy mire és mennyit költünk. A megannyi elénk vázolt, igen sötét, már-már apokaliptikus jövőkép - közelgő klímakatasztrófa, gazdasági összeomlás és a többiek - láttán mindenkinek az a feladata és egyben felelőssége, hogy szembe nézzen a tényekkel. Nem csak a „nagyok" (vállalatok, kormányzatok, nemzetközi szervezetek) feladata a változtatás, de a miénk, egyszerű, hétköznapi vásárlóké is. Önvizsgálatot kell tartanunk: fogyasztási, vásárlási szokásaink vajon mennyiben adnak hozzá a világhoz, vagy ellenkezőleg, mennyit vesznek el belőle. Ha kiadásainkkal olyan tevékenységeket támogatunk, amelyek tovább károsítják a klímát; embereket, közösségeket zsákmányolnak ki; tönkreteszik a biológiai sokféleséget; netalántán még a saját egészségünket is veszélyeztetik, nagy baj van.

Gazdasági rendszerünk végeredményben a fogyasztáson alapul, ezért is mondják, hogy a vásárlók a legnagyobb gazdasági csoport. Azonban azt is tudjuk, hogy egyes felmérések szerint a vásárlások 40%-a impulzusvásárlás, azaz olyan vásárlás, ami nem egyéb a szerzési és birtoklási vágy (egyfajta fogyasztói „vadászösztön") hirtelen jött ötletek (vagy még inkább fondorlatos reklámtechnikák) által vezérelt, gyors kielégítésénél. A „Ne vásárolj semmit!" Nap erről szól: álljunk meg egy pillanatra, lélegezzünk fel és vessünk számot fogyasztási szokásainkkal ebben a nagy kapkodásban. Ha nem akarjuk elpazarolni utódaink javait, súlyos adósságokkal terhelve őket, vásároljunk tudatosan és felelősen. Tartsuk szem előtt valódi szükségleteinket, s azok kielégítésének környezetkímélő és etikus lehetőségeit."

Álljon itt a Tudatos Vásárlók Egyesülete által összeállított 12 pont annak, aki komolyan veszi ezt a napot, és szeretne környezettudatosabban, egészségesebben és ésszerűbben fogyasztani:

1. A pénzeddel szavazol!

A vásárlás a Te döntésed. Eldöntheted, mit és kit támogatsz, mit nem. Nem kell támogatnod a környezetszennyezést, vegyszerezést, gyermekmunkát, a buta, káros és felesleges dolgok tömeges gyártását.

2. A szemét a legdrágább!

A szemét értelmetlen pénzkidobás Neked és terhelés a környezetnek: mindig gondold végig, mennyit dobsz majd ki abból, amit megveszel.

3. Cetli

Vásárlás előtt írd össze, mire van szükséged. A nagy üzletek profi módszerekkel csábítanak felesleges pénzköltésre. Ne hagyatkozz 'polctrükkökre'.

4. Helyben

A nagy bevásárlóközpontok helyett vásárolj piacon, vagy helyi boltban. Kutasd fel a jó helyeket.

5. Mennyi műanyagot viszel haza?

Vigyél magaddal táskát, szatyrot, ne fogadj el zacskót mindenhol. Válaszd az egyszerűen csomagolt árukat. Keresd a visszaváltható, illetve újrahasznosított csomagolást.

6. Keresd az eredetit!

Ne dőlj be a szép külsőnek és a vicces dumának: kerüld a nem természetes alapanyagból, vegyszerek segítségével, gyárilag előállított ételeket.

7. Olvasd el a címkéket!

Az élelmiszerek és kozmetikumok rengeteg káros (és felesleges) anyagot tartalmazhatnak. Ne kezeld magad vegyszerrel, se kívülről, se belülről, ha vegyszer nélkülit is kaphatsz.

8. Erőszakmentes szépség

Válassz olyan kozmetikumokat, amelyeket állatkínzás nélkül tesztelnek, illetve nem tartalmaznak állati eredetű anyagokat.

9. Tartós használat!

Kerüld az eldobható dolgokat, ezek tömeges előállítása és kidobása energiapazarlással és környezetszennyezéssel jár.

10. Frisset

Friss, hazai idényzöldséget és -gyümölcsöt vegyél az üvegházi, több tízezer kilométert utaztatott, mesterségesen érlelt, agyoncsomagolt és tartósított áruk helyett.

11. Helyi termékeket vegyél

Keresd a lakóhelyed közelében készülő dolgokat. Így a helyi környezetedet támogathatod, valamint kevésbé járulsz hozzá a szállítással járó környezetterheléshez.

12. Nem mindegy!

Ha nincs is tökéletes termék, keresheted mindig a jobbat. Legyél tudatos: járj utána, hogy ki állítja elő, mit tartalmaz, mibe csomagolják, hová kerül.

További információ:

Horváth Gergő

Tudatos Vásárlók Egyesülete

Tel/Fax: +36 1 225-8136

Mobil: 20/421-85-22

E-mail: [email protected]

www.nevasaroljsemmitnap.hu

Szilágyi László

elnök

Hulladék Munkaszövetség

Tel/Fax: +36 1 386-2648

E-mail: [email protected]

www.humusz.hu

 

A HuMuSz-ról

A Hulladék Munkaszövetség több mint tíz éve küzd az erőforrások pazarlását természetesnek tekintő termelés, szolgáltatások és fogyasztás ellen. Szervezetünk országos hálózat, amely 1995 óta tevékenykedik a hulladékgazdálkodás - megelőzés, hasznosítás, ártalmatlanítás - területén. Célunk, hogy csökkenjen a hulladékok mennyisége.

www.humusz.hu