Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 16 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ranschburg: A reklám elveszi a gyermekkort!

  • 2008. szeptember 12.
  • humusz
A gyermekek társadalomban betöltött szerepe folyamatosan változik. A mostani tendenciák a szakemberekben aggodalmat keltenek. Ranschburg Jenõ gyermekpszichológus szerint gyakran a gyerek irányítja az egész családot, s ez felnõttként visszaüt rá. A Családi kör atyja normavesztésrõl beszél.

 

Az elmúlt években a reklámipar is rájött, hogy a gyerekek egy nagy és jól befolyásolható célközönség. Egy most elkészült kutatás szerint ugyanis nemcsak a nekik szánt termékek, hanem a család más vásárlásaira is komoly hatással vannak. Beleszólnak, hogy a szülők milyen ruhát, élelmiszert, tévét vagy akár autót vásároljanak. Magyarországon a 8–14 éves korosztály évente 33 milliárd forint fölött rendelkezik. Ranschburg Jenő aggasztónak tartja ezt a tendenciát.

– Az az általános érzésem, hogy megpróbálják lerövidíteni a gyermekkort. Mindenkinek meg kell élnie a gyermekéveit, ha ez nem sikerül, akkor később fogják pótolni. Ezért találkozunk mostanában annyi infantilis 18 évessel. Egyre fájóbban tapasztalom, hogy kilencéves kor körül a családban is átveszik az irányítást a gyerekek.

Pedig a gyermek alapvetően szabálykövető lény, a szülőknek kellene irányítani – magyarázta a gyermekpszichológus. Ranschburg szerint a reklámok is hibásak. – Nyolcéves kor előtt a kicsik nem tudják, hogy a reklám befolyásolni akarja őket. Megfogja őket a zene, a színek, de nem gondolkodnak rajta. A reklám manipulálja a gyereket, ő pedig a szülőt, aki így egyre jobban kilóg a szabályosztó szerepből. Ez a pozícióvesztés értékvesztést is eredményez. A szülői, tanári tekintély az alapja a normakövetésnek. A reklámok ezt rombolják!

 

 

Forrás: Helyi Téma Online