Felmérés a bolti szelektív hulladékgyűjtésről
Az Öko-Kord Interspar áruházakban végzett kutatása* alapján a vásárlók 90 százaléka támogatja az élelmiszerboltokban történő visszagyűjtést. De tényleg ilyen jól állunk (hozzá)?
A csomagolóanyagok újrahasznosítását koordináló nonprofit szervezet kérdőíves megkérdezésen alapuló kutatásában arra kereste a választ, hogy mi a vásárlóközönség véleménye a szelektív hulladékgyűjtésről és milyen arányban használja az ország több mint száz pontján telepített műanyag, alumínium, üveg, karton italcsomagolások, szórólapok és újságok visszagyűjtésére alkalmas Öko-Kord gyűjtőpontokat.
A több mint ezer főt érintő kutatás alapján a megkérdezettek 81 százaléka állítja, hogy szelektíven gyűjti a hulladékait otthonában, és a vásárlóközönség 53 százaléka tud az ország valamennyi Interspar és Kaiser’s üzletében, valamint a budapesti SPAR áruházakban kihelyezett gyűjtőpontokról. A válaszadók 90 százaléka örül a vásárláshelyi gyűjtés lehetőségének. A megkérdezettek 4 százaléka válaszolta, hogy rendszeresen leadja hulladékát a gyűjtőpontokon, 14 százalék pedig már legalább egy alkalommal használta.
A szelektív hulladékgyűjtésről általánosságban 90 százalék mondta azt, hogy az számára fontos, 8 százalék szerint kevésbé fontos, és csupán a megkérdezettek 2 százaléka számára nem lényeges, hogy anyagfajtánként gyűjtse hulladékát. Az elemzésre került adatok alapján a válaszadók 65 százaléka tudatosan a kevésbé környezetszennyező csomagolású termékeket választja a vásárlásai során, míg 35 százaléknál ez nem szempont.
A bolti gyűjtés lehetőségének műszaki megteremtése mellett fontos eleme a programnak a lakosság mozgósítását célzó figyelemfelhívó kommunikáció, ezért a szervezet az üzletekben bejátszott rádióspottal, a vásárlótérben elhelyezett plakátokkal, és hostesspromóciókkal hívja fel a figyelmet az új szolgáltatására.
---
Sajnos azonban a felmérések nem minden esetben tükrözik a tényleges valóságot. A hulladékkezelési statisztikák ugyanis nem támasztják alá, hogy a lakosság 81%-a otthon is szelektíven gyűjti a hulladékát...
A torzítás egyik oka lehet a megkérdezetteknél jelentkező "megfelelési kényszer" elkerülhetetlen pszichológiai jelensége. Gondoljunk csak a kereskedelmi tévécsatornák esetére: a kérdőívek válaszaiból az derüol ki, hogy majd' mindenki kizárólag az ismeretterjesztő csatornákat, vagyis a "vállalható és hasznos" műsorokat nézi - miközben a tényleges nézettségi adatok erősen a valóságshow-k oldalára billentik a mérleg keresleti serpenyőjét.
Tehát a jelzett szándék máris becsülendő, a tettlegességig fajulásra meg csak ösztönözni tudunk mindenkit! Hajrá hajrá!
*A felmérés nem reprezentatív, az adatok 1241 kérdezőbiztos által kitöltött kérdőívből véletlenszerűen kiválasztott 400 kérdőív alapján kerültek feldolgozásra. Az Öko-Kord kutatása Budapest legforgalmasabb Interspar áruházaiban az Allee, az Árkád, az Eurocenter, és az Europark bevásárlóközpontokban kérdőíves megkérdezés alapján készült