Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 16 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Élelmiszerek a szemétben, eredeti csomagolásban

  • 2008. február 17.
  • humusz
Évente hozzávetõleg 330 kilogramm szemét és hulladék gyûlik össze lakosonként Bécsben, ennek nem kevesebb, mint egyhatoda eredeti csomagolású, még fogyasztható élelmiszer. Országos összesítésben háztartásonként 387 euró értékû élelmiszer jut ebek harmincadjára Ausztriában.

 


Az adatok abból a tanulmányból valók, amelyeket a bécsi Földművelési Egyetem hulladékipari intézete készített többéves vizsgálódás eredményeként. A kutatók összesen kilenc tonna, az ország különböző részeiből származó hulladékot vizsgáltak át, hogy az összetételből bizonyos következtetéseket vonjanak le az osztrákok szemetelési szokásait illetően.

Kiderült, hogy országos szinten a szemét mintegy tíz százaléka részben lejárt szavatossági idejű, többnyire azonban még fogyasztható, eredeti csomagolású húsféleség, tejtermék, zöldség és gyümölcs. Az arány magasabb a városokban, mint a kisebb településeken, aminek az a magyarázata, hogy vidéken - ahol tulajdonképpen megtermelik - jóval nagyobb becsben tartják az élelmicikkeket.

Az intézet szintén drága mulatságnak tekinti a pazarlást, mivel kimutatása szerint a családok évente közel négyszáz eurós felesleges kiadásba verik így magukat.

A kutatók megállapították azt is, hogy a nagy élelmiszer-áruházak ugyancsak nagy mennyiségben szabadulnak meg azoktól az élelmiszerektől, amelyeket nem tudtak eladni, bár még fogyaszthatók. Naponta 45 kilónyi élelem kerül így a polcokról egyenesen a szemétbe, hogy aztán hulladékként hasznosítsák. A kidobott termékeknek csupán töredékrésze jut el segélyszervezetekhez.

A tanulmány az osztrákok vásárlási szokásaira is rávilágít. Egyre erősödik az az irányzat, hogy kész- vagy félkésztermékeket keresnek, főleg a fiatalok, akiknek nemigen marad idejük a főzésre. Sajtokból, felvágottakból, húsokból mind többen előnyben részesítik a csomagolt árukat. Hasonlóképpen terjed a nagy tételben való vásárlás, a "kettőt fizet, hármat kap" jellegű reklámfogások hatásaként. Az idősebbek körültekintőbbek, mint a fiatalok, és alaposabban meggondolják, hogy mit vegyenek. Vidéken a lejárt szavatossági idejű termékek jelentős hányadát megetetik az állatokkal.

 

 

Forrás: HírExtra / MTI