Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A britek átállnak a tartós szatyorra

  • 2008. december 08.
  • humusz
Azon vannak a brit áruházláncok, hogy minél kevesebb ingyenes, egyszer használatos mûanyag szatyrot osztogassanak el a pultoknál. Már arról beszélnek a cégek vezetõi, hogy szeretnék túlteljesíteni az eredetileg elõirányzott 25 százalékos leépítési tervet.

 

Felére akarják csökkenteni a vásárlóknak ingyen rendelkezésre álló műanyag szatyrok számát a britanniai szupermarketek, a Tesco, az Asda, a Sainsbury's és a Waitrose. A szatyrok olajszármazékokból készülnek, és évszázadokba telik, míg elbomlanak a szemétlerakókban - ahova gyakran egyszeri használat után kerülnek. A becslések szerint a szigetországban évente tizenhárommilliárd darab szatyrot visznek el ingyenen a pulttól a vásárlók.

Tavaly, 2007 februárjában hat kereskedelmi szövetség és huszonkét vezető bolt csökkentette negyedével a szatyrok számát a környezetvédelmi, élelmiszeripari és agrárminisztérium és a Wrap nevű pazarlásellenes civil szervezet egyetértésével. Ez utóbbi arról is vitát kezdett, hogy a kormánynak végleg be kellene-e tiltania az ingyenszatyrok osztogatását.

Az áruházláncok elrejtették a szatyrokat a pult mögé, és kitettek egy, a tartós szatyrok használatára felszólító táblát. A miniszterelnöki hivatalnak szóló jelentésben a cégek kifejtik, teljesítették a tervet, de tovább csökkentik a szatyorszámot. Az Asda például 5 százalékkal teljesítette túl a tervet, így 30 százalékkal fogta vissza az eldobható műanyag szatyrok számát.

Justin Walker-Palin, az áruházlánc etikai és fenntarthatósági részlegének vezetője elmondta, a pénztárosokat fölszólították, hogy tájékoztassák a vásárlókat. Következő húsvétra pedig a felére szeretnék redukálni az eredetileg eladott szatyormennyiséget.

A Waitrose-ban is 30 százalékkal fogták vissza a szatyorbizniszt, ami annyit tesz, hogy negyvenmillióval kevesebb pasztikzacskót vittek el a vásárlók. Ez a szám a Sainsbury's-nél 28 százalék - az eladott tartós szatyrok száma viszont 200 százalékkal nőtt. A Tesco 50 százalékkal szeretné csökkenteni az ingyenszatyrok számát tavaszig.

Az Asda azt is nyilvánvalóvá tette, hogy két áruházában megszüntette hulladéka 99 százalékának a szemétgyűjtőkbe való szállítását úgy, hogy a biológiailag lebontható szemét segítségével állítja elő az áramot.

A Tesco a teherautók számát fogta vissza, inkább uszályokkal és vonatokkal szállíttatja el a szemetet. A Waitrose pedig a 2005-ös szinthez képest 15 százalékkal csökkenti a kibocsátott szén-dioxid mennyiségét 2013-ra.

A következő feladat a egyre több kidobott munkaruha mennyiségének a csökkentése lesz.

 

 

Forrás: Inforádió.hu