Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Szemléletformáló program

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében
Év: 
1999
Szám: 
Ősz
Szerző: 
Nyírvána

Mintegy két éve indult el Nyíregyházán és kistérségében a szelektív hulladékgyûjtési program, amelynek során a megyeszékhelyen és 14 további településen hulladékudvarok nyíltak a háztartási hulladék hasznosítható alkotóinak különgyûjtése érdekében.

TELE VAN A KUKÁNK!

Bár a Szabolcs-Szatmár- Bereg megyei kezdeményezés számos pontjában biztosítja a szelektált gyûjtés hosszú távú sikerességét, a szemléletformálás terén a kezdetektõl fogva messze elmaradt a kívánatos szinttõl. Azt számos példa bizonyítja, hogy megfelelõ lakossági tudatformálás nélkül, pusztán a technikai feltételek megteremtése még nem garantálja a szelektív hulladékgyûjtés sikerét. Az E-Misszió Természet- és Környezetvédelmi Egyesület és az Elsõ Nyírségi Fejlesztési Társaság felismerve a problémát, a Városüzemeltetési KHT segítségével olyan széles körû, minden társadalmi réteget érintõ programot dolgozott ki az érintett kistérségre, amely - véleményünk szerint - hosszú távon is segíthet elérni a szelektív hulladékgyûjtés általános alapcéljait, melyek a következõk:

  • a lerakásra kerülõ kommunális hulladék mennyiségének csökkentése
  • a hasznosítható nyersanyagok keletkezés helyén történõ, szennyezéstõl mentes különgyûjtése, s visszajuttatása a gazdasági folyamatokba
  • a veszélyes anyagok kiszûrése a kommunális hulladékból.

Természetesen, ezenkívül célunk egy olyan szemléletmód kialakítása, amely a hulladék keletkezésének megelõzésével ad választ a jelenlegi hulladékkatasztrófa-helyzetrõl.

A program a következõ elemekbõl tevõdött össze:

  • Szemléletformáló elõadások, tanórák, foglalkozások tartása a kistérség általános iskoláiban.
  • Több fordulós környezetvédelmi vetélkedõ a kistérség általános iskolái számára.
  • A kistérség polgárai számára folyamatos tájékoztatás a szelektív hulladékgyûjtési program helyzetérõl, a kommunális hulladék problémájáról és megoldási lehetõségeirõl, a fogyasztói szemlélet és a hulladékképzõdés közötti kapcsolatról.

Hulladékgazdálkodásról szóló egynapos szimpózium a szakemberek, döntéshozók, a vállakozói szféra és a társadalmi szervezetek számára.

Eredményeink és tapasztalataink

Az oktatóprogram (elõadások, vetélkedõsorozat) fogadtatása, eredményei és tapasztalatai: rendkívül nagy örömünkre szolgált, hogy a hulladékgazdálkodásról és fogyasztóvédelemrõl szóló elõadásaink nagyon kelendõek voltak az iskolákban. Ebbõl is látszik, hogy e téma - amely minden egyes embert közvetlenül érint - mennyire hiányzik oktatásunk valamennyi szintjén. Ily módon egyáltalán nem meglepõ az, hogy mind a pedagógusok, mind pedig a gyerekek mennyire kevés információval rendelkeznek a témáról.

Több éves tapasztalatunk alapján az iskolai elõadásokon a következõ témákkal foglalkoztunk kiemelten:

  • a háztartási hulladék összetevõi illetve mennyiségük csökkentésének lehetõségei
  • a háztartásban keletkezõ veszélyes hulladékok és megelõzési lehetõségeik
  • csomagolóanyagok a háztartási hulladékban : hogyan lesz a reklámból hulladék?

Általános benyomásunk, hogy a gyerekek - legyenek általános vagy középiskolai tanulók - megdöbbentek, de minimum meglepõdtek azon, hogy életvitelük, napi fogyasztói magatartásuk milyen fokú befolyást gyakorol a hulladéktermelésre. Egyértelmûnek látszik, hogy mihelyt valaki elhelyezi a szemetesben az éppen termelt hulladékát, abban a pillanatban megszûntnek érzi a felelõsségét... Arról is igen kevés információval rendelkeznek, hogy a csomagolóanyagok életútjuk során milyen környezetkárosító hatást fejtenek ki. A reklám, a fogyasztás és a hulladéktermelés között pedig nemigen keresnek és találnak összefüggést sem a pedagógusok, sem pedig a tanulók. Egyértelmûen tetten érhetõ a reklámok közvetítette - hamis - értékek jelenléte. Például klasszikusnak nevezhetõ az a vélemény, amely a kombinált csomagolóanyagokat kartonnak véli...További érdekes tapasztalat, hogy igen kevesen ismerik és tudják megkülönböztetni a háztartásban keletkezõ veszélyes hulladékokat (a szárazelem az egyetlen kivétel) a kommunális szilárd és folyékony hulladéktól.

Az elõadások tapasztalatai alapján választottuk ki a hangsúlyos témákat, s a vetélkedõhöz is ennek alapján állítottuk össze a segédanyagot, amelyet önállóan dolgoztak fel a résztvevõ csapatok. Minden helyszínen 4 négyfõs csapat mérte össze tudását, gyakran az egész iskola figyelmétõl kísérve. Nem túlzás azt állítani, hogy a rendezvények megmozgatták a tantestületek és tanulók nagy részét. Az iskolák életében a vetélkedõk jelentõségét jelzi az a tény, hogy a települések polgármesterei örömmel vállalkoztak arra, hogy megnyissák a rendezvényt. Ez alkalmat adott arra, hogy ily módon is felhívjuk a figyelmet a településeken mûködtetett hulladékudvarok jelentõségére. Minden egyes vetélkedõrõl fényképes tudósításban számoltunk be a kistérség valamennyi háztartásába eljutó Gyûjtõpont címû újságban. Minden településrõl egy csapat továbbjutott, így 14 csapatos döntõben mérhették össze tudásukat a legjobbak. Örömmel tapasztaltuk, hogy a döntõre már lényegesen felkészültebb és (környezet)tudatosabb versenyzõk érkeztek. A feladatok közt volt teljesen elméleti (hulladékos totó), gyakorlati (vásárlás) és ügyességi (veszélyes hulladékok kiválogatása idõre a háztartási hulladékból) egyaránt. Talán nem érdemtelen megismerkedni a gyõztesekkel: elsõ helyezett lett az Újfehértói 3. Sz. Általános Iskola csapata, második a döntõ házigazdája, a Napkori Általános Iskola, míg harmadik helyezést ért el a Nyírtelki Herman Ottó Általános Iskola gárdája.

Az eleinte a kistérségre kidolgozott programsorozat eredményeképp a megye más területein is hasonló kezdeményezések születtek, meghívást kaptunk például Tokajba, számos nyíregyházi általános és középiskolába, Nagykállóba illetve a mátészalkai Képes Géza Általános Iskola hasonló vetélkedõsorozatot szervezett a szatmári térség iskoláiban.

A legfontosabbnak mégis azt érezzük, hogy fél éven keresztül folyamatosan felszínen tartottuk a hulladékgazdálkodás aktuális kérdéseit, mind az oktatás, mind pedig a közélet szintjén, s ez tulmutatott a kistérség határain, sõt a megyehatáron is. Ezen kívül a pedagógusokat sikerült olyan szakmai anyagokkal ellátni, amelyek segítségével az okatató-nevelõ munkába könnyen beilleszthetõek a hulladékgazdálkodásról szóló alapismeretek.