Ökoiskola mentorálás (ÉAR) 2014. II. félév

Mentorálás, összefoglaló:

A mentorálási tevékenységünk jelen félévben az alábbiak szerint történt. A már megkezdett mentorálási folyamatot az intézmények igényeinek megfelelően folytattuk, volt, akivel most kezdtük meg, és volt, aki kérte, hogy csak a 2015-ös évben térjünk rá a lényegi feladatokra. 15 intézménnyel történt lényegi munka eddig ebben a félévben. Mivel ettől többet tűztünk ki célul, elhatároztuk, hogy feltárjuk az okokat, amiért ilyen nehezen motiválhatók az iskolák. Sokan úgy érzik, hogy nem nyújt a cím megszerzése annyi előnyt, mint amennyi „problémát” jelent annak megszerzése, megtartása. A régió nagy részére igaz, hogy – főként a kisebb települések – hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetben vannak. A kis falvak iskoláinak tanulói között egyre több a HH vagy HHH tanuló, a velük való munka már önmagában is igen emberpróbáló feladat. Sürgető feladat tehát, hogy megtaláljuk azt a módszert, vagy megoldást, amivel mégis ösztönözhetőek. Nagyon nagy igényük lenne arra, hogy a fenntartó teljes mértékben támogatóan álljon a tevékenységükhöz, és el is ismerje azt. Emellett még a képzésben látunk vonzó erőt, hiszen az mindenkit érdekelt.

Azon intézményekkel, melyek biztosan szeretnének valamikor pályázatot benyújtani, 30-ra bővült a kontakt listánkban szereplő intézmények száma. A kidolgozott módszertan már meglévő részében további direkt módon történő megkereséssel, személyes találkozókkal kívánunk partnereket szerezni, emellett számítunk a már meglévő kapcsolataink segítségére is.

A félév kezdetén körlevélben tájékoztattuk az intézményeket a programról. Minden, a régióban található intézménynek megküldtük a levelet. Emellett a honlapunkon, közösségi oldalon, rendezvényeinken, ismerőseinken keresztül is hirdettük a programot. Telefonon is elkezdtük megkeresni az iskolákat. A legtöbb megkeresés után az intézmények a sok elfoglaltságukra hivatkozva (portfólió készítése, egyéb pályázat) arra kértek, hogy a későbbiekben kezdjük meg a munkát. Természetesen mindenkinek küldtünk vagy adtunk tájékoztatót, ökoiskola segédanyagot, szakirodalmat, az aktuális pályázatot, hasznos linkeket. Az újabb kommunikációig úgy tervezik, hogy ezeket tanulmányozzák.

Ahol már megkezdődött a mentorálás, leggyakrabban a megírás közben, vagy a pályázati anyag áttekintése közben felmerülő kérdésekkel fordultak hozzánk. Többen javaslatként vetették fel egy olyan segédanyag készítését, mely konkrét példákat sorakoztat fel. Jó gyakorlatok felől is érdeklődtek. A beküldendő nyilatkozatok esetében is akadtak bizonytalanságok. Azon civil szervezetek, programlehetőségek, pályázatok, melyek az óvodák, zöld óvodák számára hasznosnak bizonyulhatnak, szintén nagy érdeklődésnek örvendtek. A különböző szakirodalmakat, kontaktokat, jó gyakorlatokat is keresték. Sor került közös helyzetértékelésre, felmértük az intézmény lehetőségeit és erőforrásait, és egyedi fejlesztési terv kidolgozásába kezdtünk bele. A mentorálások leginkább telefonon és e-mailben történtek, személyesen elenyésző számban, de többen kérték, hogy a jövő évben kerítsünk sort a telálkozásra, mert akkora tudják úgy időzíteni a programjaikat.

A korábban elkezdett mentorálás az intézmények igényeinek megfelelően történik. Törekszünk az intézmények közötti kommunikáció elősegítésére is. A szakmai napunkat a tervezett módon megszerveztük, ezt több csatornán (levélben küldött meghívó, közösségi oldal, honlapok) végeztük. A szakmai nap rendben, és sikeresen zajlott. A mentorálási tevékenység folyamatos, eddigi tapasztalatok szerint a 2015-ös évben kíván aktívan nekilátni a munkának a legtöbb intézmény.

 A programot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése c. projektjének keretében végezzük, a projekt a Svájci-Magyar Együttműködési Program társfinanszírozásával valósult meg.

SH/4/5 logósvájci logó miniszterelnokseg