Kistermelői piac népszerűsítése

A szegedi egyetemi zöld kör, a Tevékeny Ifjak a Természet Oltalmáért és a Közösségért programjának lényege, hogy a piacon vásárlás előnyeit népszerűsítse a hallgatók körében. Ennek érdekében szerveztek két piactúrát (2011. április 21-én ill. május 7-én) a szegedi Mars téri piacon, ahol a helyi és környékbeli kistermelők áruit lehet kedvező áron, új csomagolóanyag igénye nélkül megvásárolni. Alább a zöld kör beszámolóját olvashatjuk az eseményről.

 

Egyetemi zöld körünk elsősorban természettudományos érdeklődésű hallgatókból áll, akik közül többeknek van valamilyen „szakmai” kapcsolódási pontjuk a környezetvédelemhez, de „lelkes amatőrök” is színesítik a csoportot. Nem elméleti profizmus kell, hanem szemléletbeli elkötelezettség!

A program előzményei között megemlíthetünk egy tavalyi rendezvénysorozatot, amelynek során két speciális projekt keretében (termelői méz- ill. bor-népszerűsítés) több szegedi egyetemi kollégiumban zajlottak kiselőadások és kóstolók, meghívott termelőkkel (3 neves méhésszel és egy borásszal) együttműködésben. Idén változtattunk a programon: nem a termelőket hívtuk az egyetemisták közé, hanem fordítva. Elhívtuk a piacra a hallgatókat.

A „piacozás” kisebb csoportokban zajlott: a tapasztaltabb piacozók megmutatták a piacra ritkábban járó társaiknak azokat a termelőket, helyeket, ahol ők szoktak vásárolni, akikben megbíznak, akiknek jó minőségű az árujuk. Egy megbeszélt következő időpontban a csoportok újra találkoztak, amikor is egy rövid értékelésre, véleménycserére, a tapasztalatok megosztására is sor került.

 

Miért jó nekünk, hogy piacon vásárolhatunk?

  • A helyi és/vagy környékbeli termelőknél ill. kiskereskedőknél vásárolva csökken a környezeti terhelés és a keletkező hulladék mennyisége.

  • A nem túlvegyszerezett, műtrágyázott vagy műkezelt, hanem természetesebb zöldségek, gomba, méz stb. kevésbé károsítják egészségünket.

  • Mivel otthonról vittünk magunkkal táskát vagy vászonszatyrot, továbbá műanyag zacskókat, nem járultunk hozzá a piacozók körében sajnos még népszerű zacskó-tépkedéshez, amely zacskók általában újrahasználat nélkül végzik a szemetesben. (Újrahasználat a termelők részéről: ládák, dobozok, …)

  • Azok a zöldségek és gyümölcsök, amelyek nem eresztik „levüket” a táskánkban (pl. egy csomag tiszta újhagyma, répa, retek, karalábé, stb.), saját csomagolást nem igényelnek. Otthonról vittünk tojástartót, tejhez üveget vagy flakont, sajthoz, savanyúsághoz és/vagy halhoz dobozt, ezzel is rámutatva a hulladék-keletkezés megelőzésének egy-egy apró, könnyen elérhető lehetőségére.

  • Ha elhozzuk a „zöldjét” is, pl. egy közösségi használatú komposztáló számára, hozzájárulhatunk ahhoz, hogy értékes humusszá alakuljon.

  • A közelebbről származó élelmiszerek esetében a kisebb szállítási igény kevesebb károsanyag-kibocsátást jelent, s az árba sem épül bele nagyobb költség...

  • Személyesebb kapcsolatok alakulnak a vásárlásnál, mint mondjuk egy hipermarketben. A piacosok általában tudják, hogy mit árulnak, még akkor is, ha történetesen nem a saját terményeiket sorakoztatják fel. Így megkérdezhetjük őket az áru eredetéről, a termesztés módjáról, stb. Természetesen igyekszünk leginkább olyan árusoktól vásárolni, akik maguk (vagy családtagjaik) nevelgették, gondozták ízletes portékáikat.

  • Általában „bolti ár” alatt tudunk vásárolni, elsősorban szezonális termékeket.

  • Idényzöldségeket vásárolva vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagabb, friss állapotú növényeket kaphatunk, a tárolás és tartósítás költségeit és környezeti hatásait is elkerülhetjük vagy jelentős mértékben csökkenthetjük.

  • A valódi tej természetesebb és olcsóbb is, s elegendő mennyiségű tejszínt avagy tejfölt tudunk leszedni róla.

  • Személyes kapcsolatrendszerünk, hálónk is bővült. Kezdetben csak néhány árust ismertünk személyesen ill. kevesek termékeivel volt tapasztalatunk, de a programok végére növelni tudtuk az arányt.

  • Pozitív visszacsatolást kaptak az általunk példás „öko-erkölcsűnek” ismert termelők. Az esetleges rossz tapasztalataink miatt elkerült árusok pedig remélhetőleg jobban motiválva érzik majd magukat a becsületesebb, vegyszermentesebb, ember-, növény- és környezetbarát termelésre.

  • Egyre többször tapasztaljuk, hogy az árusok nem csodálkozva és értetlenül (sőt, akár megrökönyödve), hanem megbecsülő tekintettel reagálnak a táskánkból elővett saját zacskóra vagy dobozra.

  • A táskával nem rendelkező társainknak osztott vászonszatyor újrahasznált anyagokból (pl. régi párnahuzat) készült. Emellett személyes rokoni munka gyümölcse, így az emberi idő és energia megbecsülésének is szenteltünk figyelmet, a túlzott személytelenséggel szemben.

 

A szervezésről

Szervezési lépések:

  • az időpont(ok) meghatározása közösen, egyszerre figyelembe véve a piaci termények frissességi szempontját és az egyetemi hallgatóság bioritmusát + az egyetemi programokat

  • plakát megtervezése (2-3 héttel a program előtt)

  • az esemény meghirdetése közösségi oldalakon, honlapon

  • a meghirdetésben és a programon is több klubtagra is szükség volt, tehát érdemes előre tisztázni, hogy ki, mikor, mit vállal

Időkeretek:

  • a „túrákra” 2-2 órát szántunk

  • az előkészítés változó hosszúsági időt, de kb. 4-4 órát vett igénybe személyenként a fő szervezőktől (átgondolás, toborzás, meghirdetés, stb.). A munkát érdemes kb. másfél héttel az aktuális program előtt elkezdeni.

Egyebek:

Ismerőseinken kívül a két legnagyobb szegedi egyetemi karközi kollégiumban - a Károlyi Mihály és a Móra Ferenc Kollégiumban – szervezett más eseményeink (vö. Könyv- és jegyzetbörze) alkalmával is igyekeztünk minél több új embert bevonni, a piacra meghívni.

Az előzetesen készített A3-as plakátokhoz nem használtunk új papírt, sem környezetet károsító nyomdafestéket, hanem faliújságokon talált, aktualitásukat vesztett plakátok hátoldalát használtuk fel, s kézzel írtuk meg őket.

Költségek:

Kiadásainkat igyekeztük minimalizálni: a program népszerűsítését főleg az online felületeken biztosítottuk. A plakát készítését-kivitelezését a csoport egyik aktív önkéntese vállalta magára.

Konkrét költségként szerepelt a kb. 30 db A/5-ös plakát kinyomtatása, az ajándéknak szánt néhány vászon/textil táska alapanyaga és elkészítése (újrahasznált anyagból).

 

Eredmények, tapasztalatok:

  • a program folytatását többen kérték

  • a résztvevőknek tudtunk újat mutatni: megbízható helyi termelőket, az üzleti kínálatban kevésbé népszerű árukat (pl.: juhtúró vagy kecskesajt), kedvezőbb zöldség- és gyümölcs-árakat,

  • a résztvevők közül egyre többen már nem helyben kértek az eladóktól műanyag zacskót, tasakot, hanem otthonról hoztak magukkal,

  • az árusok is kezdik elfogadni, hogy nem mindegyik vevő kér műanyag zacskót

  • sok pozitív visszajelzést kaptunk azoktól is, akik különböző okok miatt nem tudtak csatlakozni

 

A kezdeményezés egy hosszú távú fejlődés első lépésének tekintjük.

    piac_plakat

 

További információk, kapcsolat

titok.szte(kukac)gmail.com
www.titokklub.org

 

A Humusz a témához kapcsolódóan a Védegylet "Piackutató" filmjeit ajánlja:

Hunyadi téri piac (Budapest)

Piackutató: Gyökerek

Fehérvári úti piac (Budapest)

A legkisebb piac is számít