Reklámok

Zöld reklámok

Nem minden „zöld" reklám hirdet valóban "környezetbarát" terméket!

Napjainkban a fogyasztók környezeti érzékenységével együtt nő a környezetvédelmi érvekkel történő reklámozás jelentősége. Ezt a gyártók is egyre inkább felismerik, s sokszor úgy akarnak további vevőcsoportokat „megszerezni", hogy a potenciális vásárlók környezettudatosságára építenek - pedig az általuk kínált áru/szolgáltatás nem, vagy nem is annyira „környezetbarát", mint ahogy azt reklámjuk állítja. Csak azt a látszatot igyekeznek kelteni... És megszületik az ún. "zöldremosás".

Megelőzéses címkék: 

Reklámok gyerekeknek

Tartsuk szem előtt a reklámok gyermekekre és fiatalokra gyakorolt hatását!

A jövő fogyasztóiként a mai gyerekek, fiatalok a reklámszakma egyik kiemelt célcsoportját jelentik. Egy tudatos fogyasztó képes magát valamennyire függetleníteni a reklámok hatásától, de a fiatalok még nincsenek tisztában azzal, hogy mire akarják rávenni őket, nem ismerik fel az esetleges érdeksérelmeket és könnyen manipulálhatók. Számos országban már betiltották, vagy erős korlátok közé szorították a gyerekeknek szóló reklámozást; hazánkban sajnos még nem.

Megelőzéses címkék: 

Reklámetika

Ha nem tetszik egy reklám, szólaljuk fel ellene!

Ha körülnézünk, időnként szembetaláljuk magunkat olyan reklámokkal, reklámozási formákkal, melyek figyelmen kívűl hagyják a Reklámetikai Kódexet, a jóízlést vagy - kimondva, kimondatlanul - káros irányba befolyásolhatják/terelgethetik gyerekeinket, világképünket, társadalmunkat. Jó ha tudjuk, hogy vannak fórumok, melyen mindezt szóvá tehetjük - éljünk hát a lehetőségekkel!

 

TIPP

Megelőzéses címkék: 

A mi etikai kódexünk

Alakítsuk ki saját etikai kódexünket! Ne hagyjuk, hogy a piac vagy a reklámok döntsenek helyettünk!

Ha tudatos fogyasztóként kezeljük a reklámok világával kapcsolatosan felmerülő kérdéseket és problémákat, akkor jóval kisebb hatást fejtenek ki ránk, s útmutatásunk mellett remélhetőleg gyerekeinkre is. Ezzel - azaz a fogyasztás átértékelésével és racionalizálásával - pedig csökkenthetjük a környezeti károkat.

 

TIPP

 

Megelőzéses címkék: 

Szemétposta

Tiltsuk/mondjuk le a hozzánk érkező „nemkívánatos” reklámpostát, reklámküldeményeket.

Hazánkban jelenleg a reklámozás egyik kedvelt módszere a „reklámposta" küldése. A kéretlenül érkező szóróanyagok, vagy címzett küldemények szinte naponta landolnak postaládáinkban, ami jelentős környezetterheléssel (papír- és festékhasználat, előállítással és szállítással járó energiaigény és légszennyezés, stb.) jár. Mindezt úgy, hogy sokszor a szóróanyagot még csak el sem olvassuk...

 

TIPP

 

Megelőzéses címkék: 

Legyünk kritikusak a reklámokkal szemben!

A kereskedelmi reklám célja a fogyasztás növelése. Vágyakat és igényeket kelt mesterségesen, és persze azonnal megoldást is kínál ezek kielégítésére. Mindig az új, a legújabb termék megvételére csábít. Mindez fokozott szeméttermelést és környezetszennyezést okoz; azaz hosszú távon fenntarthatatlan anyag- és energiafogyasztással jár.

 

TIPP

 

Megelőzéses címkék: 

Ismétlés a tudás anyja

Ne feledjük, a reklámhatás egyik fontos mechanizmusa az ismétlés.

Manapság már kikerülhetetlenek a reklámok. Ott vannak TV-ben és rádióban, óriásplakáton és interneten, érkezik e-mailen és postán, úton-útfélen találkozni velük. Minél többször „jönnek szembe", annál többször ismétlik el mondandójukat, beégetve üzenetüket a tudatalattinkba.

 

TIPP

 

Megelőzéses címkék: 

Spam

Az internetes reklámoknak, világhálón érkezek spam-eknek is van káros környezeti hatásuk.

Az internet ma már igencsak elterjedt kommunikációs eszköz, mellyel sok embert lehet elérni. Ezzel természetesen a reklámozók is tisztában vannak, s meglehetősen nagy energiákat fektetnek abba, hogy ezt a területet is "megfelelőképp kihasználják".

Egyfelől a reklámok fogyasztásgerjesztő hatásáknak köszönhetően újabb és újabb termékeket, szolgáltatásokat veszünk/használunk - s ezzel arányosan terheljük környezetünket. Másfelől az internetes reklámok közvetlen módon is problémát okoznak: a flash animációk növelik a számítógép teljesítményét, azaz energiaigényét...

Megelőzéses címkék: 

Celebek a pályán

A hírességekkel reklámozott áru jobban eladható... Nekünk is?

Meglehetősen nagy hatású reklámeszköz az is, ha híres embereket látunk bizonyos fogyasztási cikkek, ruhák, autók, stb. használata közben.

Megelőzéses címkék: 

A hangerőről

A TV-ben vetített reklámok jóval hangosabbak, mint maguk a műsorok. Ez is egy módszer a tudatalatti manipulálására.

A reklámblokk nagyobb hangereje ingererősség-változást okoz, ami egy esetleg összefolyó ingerfolyamból kiemeli a hirdetést. Ráadásul azoknak a nézőknek a figyelmét is magára vonja, akik addigra már teljesen passzív befogadó állapotba kerültek. Lehet, hogy zavaró, de a figyelmet felkelti, így a célt akkor is eléri, ha esetleg bosszantó, és az ember a távirányító után nyúl. Emiatt van az is, hogy a televíziós műsorok közül a reklámok keltik fel először a gyerekek érdeklődését... ráadásul ők pedig kontroll nélkül fogadják be azokat.

 

TIPP

Megelőzéses címkék: 

Oldalak