Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Tájsebészet története

Év: 
2002
Szám: 
Nyár

Tavaly augusztusban országos pályázatot írtunk ki helyi közösségek számára. Sajnos - források hiányában - fizetett hirdetést, társadalmi célú reklámot akkor nem volt módunkban közölni. A Tájsebészet programot regionálisan építettük fel, a térségi koordinációt 11 vidéki zöld szervezet vállalta. A régióközpontok helyi díjakat szereztek, szervezik a médiakapcsolatokat és szakmai tanácsokkal látják el a pályázó közösségeket. Módszertani segédanyagot készítettünk a Tájsebészet mindhárom fázisához. A kampány témája a médiában számtalan alkalommal szerepelt, elkészült a Tájsebészet honlap, amely dinamikus, adatbázis hátterû. Készült sok színes matrica, póló, plakát, kiadvány, amelyet a pályázó csoportoknak szánunk. A pályamûvekbõl a fõvárosi Állatkertben kiállítást rendeztünk.

Bírálatok, félreértések


A kampány alatt többször szembesültünk azzal az elvárással, hogy számoljuk fel a helyi lerakókat, finanszírozzuk a felszámolás költségeit. Azzal együtt, hogy a fentiekre a Tájsebészet program képtelen, nem is kitûzött célja, mégis érezzük ennek szükségességét. Ebben a kampányban az önkéntességre alapozunk, de tudjuk, hogy nem lehet sokáig csupán társadalmi munkára rávenni az embereket. Abban bízunk, hogy a mindenkori kormányzat egyre komolyabban szerepet vállal a lerakók felszámolásában, és középtávon forrásokat biztosít a helyi közösségek számára.

Szervezési bonyodalmak

A Tájsebészet gondolatával 2000. októberétõl - még Ligetvári Ferenc minisztersége idején - kezdett el foglalkozni a tárca. Késõbb Turi-Kovács miniszter úr nagy örömünkre elvállalta a fõvédnöki tisztet, de a KöM azonnali eredményt szeretett volna látni, tehát a programot az elképzeléseinkhez képest hamarabb be kellett indítani. 2001. április 22-én, a Föld Napján egy rendezvénnyel és egy központi sajtótájékoztatóval indult el a Tájsebészet országos szinten. A pályázat kiírására csak augusztus 28-án került sor, addigra szereztünk tudomást az F-keretbõl megítélt összegrõl. Tavaly áprilisban a KöM minden lehetséges részlegénél foglalkoztak az ügyünkkel, napról-napra más volt a Tájsebészet gazdája a KöM-ön belül. Annak idején a Miniszter Úr is kétszer fogadott minket, és elmondta, hogy egy átfogó kormányprogram van kialakulóban Tiszta és Értékõrzõ Magyarország néven, és a Tájsebészet része lesz ennek. Azóta errõl nem hallottunk.

Média és kommunikáció


A Tájsebészet kampányhoz négyszer készítettünk médiatervet. Az eredeti kérésünk az volt, hogy a KöM bonyolítsa a sajtókampányt, mert sokkal hatékonyabban és költségkímélõbben képes ezt tenni, mint mi. Késõbb az Országimázs Központhoz fordultunk, hiszen ott forrás is volt ilyesmire, és mert az illegális lerakók kérdése tipikusan országimázs-probléma. Mivel egyik úton sem jártunk sikerrel, magunk állítottunk össze egy médiatervet. Pályáztunk márciusban a KAC E- keretéhez, novemberben derült ki, hogy nyertünk. A 10 millió forint megítélt támogatás tudatában újabb médiatervet készítettünk. A támogatás márciusban (nyolc hónapos késéssel) érkezett, mire el tudtuk kezdeni a médiakampányt, már ment az 1%-os és a választási kampány, így sokkal kevesebb figyelem jutott ránk. Két klipet készítettünk, a hangsúlyt a helyi és regionális TV-kre helyeztük. A Kossuth-krónika elõtt, alatt, után két héten át hallatszott spotunk. A regionális lapokban március elején fizetett hirdetéseket helyeztünk el. 12 ezer példányban készültek színes plakátok, melyek minden iskolába, településre eljutottak. E-mail és webkampányt is folytattunk: interaktív, dinamikus honlap, e-hírlevél, e-mail spamek készültek. A személyes jelenlét volt a legfontosabb, ezért részt vettünk minden környezetvédelmi, kulturális rendezvényen, vittünk posztereket, kiadványokat, felszólaltunk, elõadást tartottunk. A fentiekhez 10 millió forint manapság nagyon kevés, de megpróbáltuk a leghatékonyabban felhasználni.

Finanszírozás


Tavaly tavasszal a KöM-ben hónapokig tartott a huzavona, hogy milyen forrásból fogják a kampányt finanszírozni. A KAC közcélú kereteihez kellett végül pályázni, bár a kezdetektõl látszott, hogy a Tájsebészet szétfeszíti a pályázati kereteket. Az F-keretbõl megítélt támogatás (2.3 M Ft) december végén érkezett meg, így addig kénytelenek voltunk megelõlegezni a kampány eddigi költségeit. Márpedig erre csak korlátozott lehetõségeink vannak, tagszervezeteinknek pedig még ekkora sincs (õk 900 e Ft támogatást kaptak). Csak a díjakra 1.7 M Forintot költöttünk, lehetséges, hogy 600 ezer forintból koordináltuk egy éven át a Tájsebészetet?

Együttmûködés a KöM-mel