Tantárgyakba beemelhető komposztos ötletek

Ki mondta, hogy komposztálásról csak biológia óra keretében lehet beszélni?

Tartalom

1. Komposztálás és az angol nyelvtanítás

2. Komposztálás és a matek

3. Mélymulcs - ember és környezetkímélő kertgazdálkodás - szakközépiskoláknak

4. Komposzt és az irodalom Ágrólszakadt Tóbiás - kalandregény 

5. Informatika - Gomba internet a talajban

6. Permakultúra- ajánló kertészeti szakközépiskolásoknak


 

1. Komposztálás és az angol nyelvtanítás

Időszükséglet: 45 perc tanterem + diákonként egyéni otthoni munka

A tanóra oktatási célja: Angol nyelvtanulási lehetőség (hanganyag megértése, szövegértés gyakorlása) kombinálása a komposztálás hasznosságának megismerésével. A fordított osztályterem módszerét alkalmazhatjuk a következőképpen.

A HUMUSZ angol nyelvű oldalán található kisfilmeket (Amazing results of “The Power of Compost” competition) otthoni egyéni munkában tekintsék meg a diákok, ez kb 15-20 percet igényel, ha esetleg egy-egy videót többször is meghallgatnak.  (Az 5 kisfilm együttesen kb. 10 perc).

A kisfilmek mellett található szöveges anyag és a kisfilmeken elhangzó szövegek alapján válaszoljanak a következő kérdésekre az órán.

-    Milyen versenyről van szó?
-    Milyen tevékenységet kellett bemutatni a verseny résztvevőinek?
-    Miért indították ezt a kezdeményezést?
-    Mi a komposztálás haszna helyi és globális szinten?
-    Mely szervezet kezdeményezte ezt a versenyt?
-    Mely országokból/ mely intézményekből származnak a nyertes videók?
-    Milyen különböző megnevezésű díjakat osztottak ki a zsűri tagjai?
-    Neked melyik tetszett a legjobban? Mondj legalább három indokot!

Az órai feldolgozás során csoportmunkában és páros munkaformában is dolgozhatunk a diákokkal, hogy az összes kérdésre választ kapjunk, valamint a kedvenceket megbeszélhessük, majd közösen meg is nézzük azt, amely az osztályban a legkedveltebb volt.

Életkor-célcsoport: 14-18 éves korosztály

Létszám: 20 fő / csoportbontás / páros munka szükség szerint

Területigény: terem

Vissza

 

2. Komposztálás és a matek

A komposztálás témakörét még a matematika órába is be lehet csempészni. Hogy hogyan? Erre ad választ a Zöld Matek jóvoltából rendelkezésünkre bocsájtott általános iskolások és óvodások számára kidolgozott néhány feladatlap.

A feladatlapok az oldalról (lent) letölthetőek.

Vissza

 

3. Mélymulcs - ember és környezetkímélő kertgazdálkodás - szakközépiskoláknak

Gyulai Iván ökológus dolgozta ki és ismerteti ezt a technológiát, melyben a komposztálás a talaj felszínén történik, s miközben védi a talajt a ráhordott szervesanyag "takaró", egyúttal tápanyag is keletkezik.

Ismerkedjünk meg a módszerrel!



A diákokkal együtt tekintsük meg ezt a filmet, beszélgessünk róla, például a vita módszert alkalmazva (érvek mellette, érvek ellene, majd összegzés).

Ha elméleti óra keretében felkeltettük az érdeklődést, akkor a gyakorlati foglalkozáson meg is valósíthatjuk egy kísérleti parcellán a mélymulcsot.

Részletes leírás a mellékelt dokumentumban található.

Vissza

 

4. Komposzt és irodalom - Timothée De Fombelle: Ágrólszakadt Tóbiás c. regényének feldolgozása

I. kötet A számkivetett

ágról szakadt tóbiás

Tóbiás icipici méretű kisfiú, aki apja találmánya miatt menekül ágról ágra, kéregrepedésről kéregrepedésre. Életterük a fa, melyen a szerző - De Fombelle - saját világot teremtett, s  ebben vetekszik Tolkien Gűrűk Urával és a Harry Potter regényfolyammal. A csodaceruza magaziban Rigó Béla (http://csodaceruza.hu/?p=193) így ír: az itt létező emberek ezerszer kisebbek nálunk. A fiú főhős másfél milliméter, szálas termetű apja kettő (mm). Rajtuk kívül minden reális. Egy hatalmas tölgyfán laknak, ahol a kéreg repedéseitől kezdve a lehulló esőcseppeken át a rovarokig és egyéb állatokig minden a fizika törvényeinek, a biológia tényeinek megfelelő. Így ha a hősök ismeretlen tájakon kalandoznak, szigorú logikával pontosan kikövetkeztethetjük, mi vár rájuk. A hangyákat vérebekként használják, az ormányos bogarakkal alagutakat fúratnak a fába. Ugyanakkor potenciális áldozatai szúnyogoknak, pókoknak, nem is szólva a mesebeli szörnyetegek méreteit elérő madarakról. Csodák nem csupán nincsenek, nem is lehetnek ebben a világban. Amikor megjelenik a szuper drágakő, az író figyelmeztet bennünket, ennek – a porszem nagyságú szikladarabnak – semmilyen varázshatalma nincs, értékét annak köszönheti, hogy egyetlen kő az egész fán. A Fa pedig lakói számára éppolyan elhagyhatatlan élettér, mint az emberiségnek a Föld. Vajon miért nem másznak le hőseink a fáról? Ott lent a fűben a fához szokott lények számára elviselhetetlen a környezet, ott más típusú picinykék  élnek, akikkel – mesterségesen is szított – ellenséges viszonyban állnak a fa lakói. 

S, hogy jön ez a könyv a komposztáláshoz?

A kötet egy komplex társadalmi és természeti - ökológiai problémát feszeget. Mindemellett segít megérteni egy fa teljes lakóközösségének életét, nagyító alá helyez minket embereket s így a fa élőlényei is felnagyítódnak. A fa életét veszélyeztető korhadék bányászat adta az ötletet, hogy ajánljuk iskolásoknak, irodalom órai feldolgozásra a témát. Ajánlott korosztály 10-14 évesek!

 

Módszertani javaslatok 10 -12 évesekkel foglalkozó pedagógusoknak!

Irodalom órán olvashatjuk, természetismeret órán modellezhetjük, amiről olvastunk! 

-Egy korhadt fatörzset is felkereshetünk kirándulásaink vagy kerti munkáink során, megfigyelhetjük a korhadékban élő apró hangyákat, bogárlárvákat. Mi a szerepe a korhadékban élő hangyáknak? Tanulmányozhatjuk a hangyák társadalmát is! Szakmai ismertetővel és módszertani javaslatokkal is segít ez a tanári kézikönyv: A hangyák:http://elena-project.eu/phocadownload/Modules/hungarian/A%20hangyak2016_hu.pdf

-Gombostűfejnyi emberkékkel modellezhetjük a diákjaink számára, hogy milyen megpróbáltatásai lehettek Tóbiásnak.

 

Órán feldolgozható részletek – biológia, földrajz, természetismeret

38. oldal – „Előrebukfencezett a maga másfél milliméterével.. csak azért nem zuhant le, mert lába beletapadt egy ragacsos tavaszi rügybe.”

54. oldal – „ A lárvacsapoló-mesterség nagy pontosságot igényel. Maga a csapolás csupán hozzáértés kérdése. Egy fehér szövet szolgál csapolókendőül. Ezt a szövetet aztán kifacsarják egy lábas felett, hogy összegyűjtsék a tejet…..”

71. oldaltól - 73-ig – „Tudják, hogy kezdetek óta elleneztem annak a nagy alagútnak a megépítését, amit most fúrnak a központi fatörzsbe. …( a fa nedvkeringéséről beszél Egyke Szigfrid a Fafőtanács előtt)

138. oldal – „El sem lehet képzelni, mint jelent egy esőcsepp, ha valaki két milliméter sincs. …(szúnyogok és az eső)

141. oldal – 142. oldal – De hát mi ez az egész? – mormogta. Tóbiás elüvöltötte magát: ne mozogj Manó!...(pókhálóban)

191. oldal – „A fa siralmas állapotban volt. a faanyag mindenfelé foltos volt, ostyát idézően szúette..(fa állapotának romlása)

- A módszertani lehetőségeket az Otthon az erdőben projekt segítségével bővíthetik a pedagógusok! http://mkne.hu/otthonazerdoben/?menu=tanulmanyok

Módszertani javaslatok 12 -14 évesekkel foglalkozó pedagógusoknak! 

-Az Élet szigete – egy élő fa és a hozzá kapcsolódó élőlények megfigyelése

Válasszatok egy fát! – Figyeljétek meg a rajta és közvetlen közelében élő természetet. Apró bogarakra, rovarokra, madarakra, odúkra, kéregre sőt esetleges ürülékekre is legyetek figyelemmel. A biodiverzitásról szóló kis ismertető végén találjuk meg a favizsgálat részleteit.

http://mkne.hu/fajlok/otthonazerdoben/eredmenyek/biodiverzitas_oktatasa_final.pdf

A fa vizsgálat eredményeit itt tudjuk regisztrálni:  http://www.beagleproject.org/hu/

 

-Pedagógiai kreativitásunkat is próbára tehetjük, ha úgynevezett storyline (kerettörténet) módszerrel be is lépünk ennek a mesének a világába. 

A módszerről röviden: A kerettörténet a story-n azaz a történeten alapul. A történetet kulcskérdések és azokhoz kapcsolódó problémák építik fel. A problémák közös megoldása viszi tovább a történetet, mely csak a gyerekek aktív közreműködésével oldható meg.    A diákok, akik a történetbe belépnek a cselekményeket már maguk találják ki, a szerepüknek megfelelő jelmezeket elkészítik és a cselekményeket le is játsszák. Egyke Tóbiás és családja valamint a fa életébe belépve mit lehet megtanulni? Például a takarékos és egyszerű otthonok kialakítása, a fa embert tápláló anyagainak megismerése, a fa nedvkeringése, a fán élő flóra és fauna feltérképezése. Maga a módszer komoly előkészületeket igényel, kutatómunkával kiegészítve. A tanár is részese a történetnek, de csak a háttérben álló tanácsadóként. A módszer időigényessége miatt táborban, erdei iskolában, illetve témaheteken lehet könnyebben megvalósítani. (Lappints Árpádné cikke: http://docplayer.hu/24400729-Xxi-szazadi-kozoktatas-fejlesztes-koordinacio-ii-szakasz-tamop-storyline-kerettortenet.html)   

Nyilvános szakmai – pedagógiai facebook csoportban ismerkedhetnek meg az érdeklődők a módszer részleteivel.  A csoport neve: Storyline, avagy a Kerettörténet módszer

https://www.facebook.com/groups/edularp/?ref=ts&fref=ts

Vissza

 

 

5. Informatika - Gomba "internet" a talajban

gomba halozat

Rejtve a felszín alatt, összefonódott növényi és gomba gyökerek hálózzák be a Földet, mint egy biológiai szupersztráda! Ez a hálózat összeköti a növények országának tagjait, s a kutatók „wood wide web”-ként emlegetik. Magyarul talán így fordíthatnánk le: szélessávú gyökérhálózat, vagy gombahálózat. Talán tudjátok, hogy ez ahhoz a szóhoz hasonlít, amely az internetet „world wide web”-ként (magyarul: világháló-ként) emlegeti. Innen ered a honlapok címében a www, ugye így ismerős! 

 

Nos tehát, a szélessávú gyökérhálózat egy természetes képződmény, ami nagyjából úgy működik, ahogy az internet. Vagyis lehetővé teszi a kommunikációt a növények közt, például a tápanyagok megosztását, de akár egymás károsítását is.

A téma bővebb kifejtését, és módszertani ötleteket lásd a lenti mellékeletek között, Gomba internet néven.

 

Vissza

 

 

6. Permakultúra - ajánlás szakközépiskolásoknak

A permakultúra szó két angol kifejezés szóösszetételével keletkezett. Permanens vagyis folyamatos és agriculture vagyis mezőgazdaság. Így könnyen le is fordíthatjuk, hogy folytonosan termő kultúra. A permakultúra a természeti ökoszisztémák megfigyeléséből indul ki. Az így nyert tudás birtokában mesterséges ökoszisztémákat terveznek. Úgy elégítik ki az emberi igényeket, hogy a természeti környezet nem sérül. A permakultúrás gazdaságok a növényeket, állatokat, a tájat és az embereket olyan együttműködő rendszerbe helyezik, ahol az egyik elem terméke a másik elem szükségleteit elégíti ki.

A permakultúráról szóló ajánló a mellékeltek közül letölthető.

Vissza