Újrapapír Világnap az iskolában

  • 2009. február 20.
  • humusz

Kedves Pedagógusok, Környezeti nevelők!

Március elseje az Újrapapír világnapja. Keresve sem találhatnának jobb alkalmat arra, hogy kollégáikkal és diákjaikkal együtt elgondolkodjanak a fák környezeti hasznán és az iskola papírfogyasztásán! Az iskolának a diákokra gyakorolt szemléletformáló hatása igen jelentős. Az intézmény akkor lehet hiteles, ha működése összhangban áll az órákon elhangzottakkal. Így a diákok is nagyobb valószínűséggel csökkentik saját papírfogyasztásukat.

Gondolják végig!

Takarékosan bánik-e a papírral iskolájuk? Hol és hogyan lehetne még tovább csökkenteni a papírfogyasztást? A diákok rendelkeznek-e elegendő ismerettel a papírkészítés folyamatáról? Vajon meg tudják-e indokolni azt, hogy miért ez az egyike a leginkább környezetterhelő iparágaknak? Fontos-e számukra a józan papírhasználat?

Az iskola persze nem működik papír nélkül, ezt mi is tudjuk. Dolgozatok, adminisztráció, ellenőrző, napló, tankönyvek, újságok... mégis, a gyerekek napi min. 5 órát töltenek a falai között, ezért nagy lehetőség van az iskola kezében, hogy jó példával járjon elöl és a diákok már idejében megszokják: a legjobb papír az, amelyik megmarad az erdőben fának.

Néhány elgondolkodtató adattal és háttéranyaggal szeretnénk segíteni azon pedagógusok munkáját, akik szeretnék feldolgozni a papírhasználat témakörét diákjaikkal. Reméljük, sokan tesznek így!

(A különböző háttéranyagok esetén előfordulhat, hogy más-más adatokkal találkoznak, ennek egyik oka lehet a gyárakban alkalmazott különböző technológia.)

Néhány adat a fákról…

Azt bizonyára mindenki tudja, hogy a fák…
… oxigént termelnek,

… javítják a klímát,

… védenek a zaj, rázkódások, rezgések hatásai ellen,

… egyedülálló esztétikai értékeink,

… elengedhetetlenek az emberi rekreációhoz.

De vajon azt is, hogy…
… egy 40 éves erdő hektáronként és évente 70 tonna szennyező anyagot képes kiszűrni a levegőből?

… egy lombköbméter (=4 m2 asszimiláló felület) asszimiláló felület egy évben, a vegetációs időszakban 650 gramm oxigént termel és 590 gramm szén-dioxidot dolgoz fel?

… 1 lombköbméter levélfelület 4500 gramm szennyező anyagot képes kiszűrni a levegőből egy vegetációs időszak alatt?

… egy lombköbméter asszimilációs felület 47 liter vizet párologtat el egy vegetációs időszakban?

… a háromszintes növényfal (pázsit, cserjék és fák) jobban véd a zajtól, mint a téglafal?

Forrás: http://www.levego.hu/kiadvany/fak.htm

 

Mit tehet az iskola?

A továbbiakban praktikus tanácsokkal szolgálunk arról, hogy az iskola, működése során miképp tudja csökkenteni a papírfogyasztását. Nekünk most ennyi jutott eszünkbe, de további javaslatokat, bevált ölteteket szívesen fogadunk az oktatas@humusz.hu címre!

Megelőzés

Igazán akkor tudjuk elvárni a diákjainktól, hogy kevesebb papírt használjanak, ha mi magunk is, munkánk során törekszünk meggátolni a hulladék keletkezését. Például így:

  • Már a nyomtatáskor legyünk okosak!
    • Csak azt nyomtassuk ki, amire tényleg szükségünk van papír formában.
    • Csökkenthetjük a papírfelhasználást a dokumentum formátum megváltoztatásával is: betűméret és a margó csökkentésével, betűtípus változtatásával.
    • Kétoldalasan nyomtassunk, ha tehetjük.
  • Tesztet, papír nélkül!
    • „Alternatív” feleletválasztós tesz: a diákok az a, b, c válaszokat nem egy papíron karikázzák be, hanem színes kártyákat kapnak (pl. a válasz kék, b válasz piros és így tovább), melyeket a tanár kérdésére felmutatnak. Amikor a tanár felolvassa a kérdést, összeszámolja minden színből a válaszokat.
    • Nagyobb diákoknál, írásban kitöltendő tesztek esetén is elég egy kis papírra kiírni a megoldást, nem kell a fénymásolaton karikázni.

    Újrahasználat

    Fontos, hogy lássák a diákok, az iskola csak a legvégső esetben válik meg a papírtól. Addig használja, amíg csak lehet!

    • Kétoldalas használat: a csak az egyik oldalán „festékes" papírokat érdemes külön gyűjteni (pl. egy papíros doboz fedeléből lehet ilyen "irattálcát" készíteni). Az így összegyűjtött papírok másik oldalára lehet nyomtatni, másolni, jegyzetelni, rajzolni, dolgozatokat íratni, stb.
    • Használt tankönyvek adás-vételével is jelentősen csökkenthetjük a hulladékhegyeket és a kiadásokat. Részletek: www.hasznaltkonyvek.hu www.diakoldal.hu www.hasznalttankonyv.hu http://www.hik.hu/index.asp?c=706
    • Egyéb használt, megunt könyveknek, újságoknak szervezzenek az iskolában cserebere börzét!
    • Ne hagyjuk, hogy a diáknap a szórólapokról és a fölösleges plakátozásról szóljon! A gyerekek máshogy is lehetnek kreatívak!

    Újrahasznosítás

    • Gyűjtsünk szelektíven az iskolában! Szervezzünk papírgyűjtést!

    Foglalkozásötleteink:

      • Készítsünk kvízt a papír történetéről, újrahasznosításáról, a fák hasznáról. (Háttéranyagokat lent ajánlunk.)
      • A gyerekek kis csoportokban készítsenek újrapapírt népszerűsítő reklámot, majd mutassák be a többieknek.
      • További ötletek a Zöld Útipakk oktatócsomagban olvashatóak.

        Szervezett iskolai megmozdulások:

        • Szervezzünk akciót a környezetbarát tízórai csomagolásért (papírszalvéta helyett textilszalvéta vagy uzsonnás doboz).
        • Hirdessünk papírgyűjtési akciót a betelt füzetek, használhatatlan könyvek begyűjtésére.
        • Népszerűsítsünk, esetleg árusítsunk újrapapírból készült termékeket. Látogassunk el a közeli nyomdába, papírgyárba.

        Mit tehet a diák?

        Itt olvashatják gyerekeknek szánt megelőzési tanácsainkat:

        • A legjobb papír az, amelyik megmarad az erdőben fának. Mert ha nem vágják ki papírnak, akkor elmarad a gyártással járó környezetszennyezés és hulladékként sem okoz gondot. Ezt hívják megelőzésnek, ami a környezetvédelem legfontosabb alapelve.
        • Minden lapnak két oldala van és a papír szereti ha tolladdal megcsiklandozod a hátoldalát is.
        • A papír nagyon örülne, ha kisebb betűkkel írnál és kevesebbszer firkálnád össze.
        • A füzeteidből év végén szedd ki az üresen maradt lapokat és hasznosítsd!
        • A tízóraidat papír helyett csomagold inkább textilszalvétába.
        • Ne a szemedre, az eszedre hallgass! Minek gyűjtesz be annyi csicsás reklámújságot, ha úgyis a szemétbe dobod?
        • Kerüld a felesleges díszcsomagolásokat (zacskókat, dobozokat) és a mihaszna papírtermékeket (zenélő képeslap, kísérő kártya)!
        • Miért vennél újat, ha nem muszáj?! Olcsóbb ha könyvtárból kölcsönzöl vagy ha közösen fizettek elő valamelyik tök jó újságra.
        • A megunt könyveknek, újságoknak szervezzetek a suliban cserebere délutánt.
        • Az iskolai hírek kívánatosan terjednek a sulirádióban és a hirdetőtáblákon is. A suliújságból csak annyit sokszorosítsatok, amennyi szükséges.
        • Diáknapon ne az legyen a király, aki a legtöbb szórólappal teríti a folyosót, hanem aki a legötletesebben reklámozza magát!

          Kiadványok, oktatási segédletek

          Újrapapír termékek beszerezhetőek:

          Ez természetesen csak néhány, általunk ismert cím. Érdemes tovább kutatni.

          Sok sikert és jó szórakozást kívánunk az Újrapapír Világnap megünnepléséhez!




          Üdvözlettel: A HuMuSz csapata

          Új hozzászólás