Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 12 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Föld napjára adománybolt-hálózatot épített az 1 éves Adományháló

  • 2012. május 13.
  • Pauló Gergő

Pont egy éve "Adományháló" néven robbant be a jótékonysági szektorba az a társadalmi célú kezdeményezés, ami nyugati minta alapján forradalmasíthatja itthon az intézményesített adományozás rendszerét. A mostanra önkormányzati körökben is nagy érdeklődést kiváltó projekt hazai kigondolói és megvalósítói jelenleg még kitartó elszántsággal építik budapesti adománybolt-hálózatukat: óbudai, erzsébetvárosi, angyalföldi üzleteikkel már három kerületben is kivetették a jótékonyság hálóját. Ezek mindegyike az otthont adó városrész nevéből lett elkeresztelve Buda-, Angyal- és Erzsébetszíve névre. Az eddigi tapasztalatok szerint a „szívbarát” üzletek a lelki és környezeti egészségre egyaránt jótékony hatást gyakorolnak.

Az Adományháló egy lelkes nonprofit cég által kigondolt és koordinált nyitott társadalmi mintaprojekt, mely országos adománybolt-hálózat létrehozásával kíván az intézményesített jótékonyság hazai megújítója lenni. Erős szociális kezdeményező központok létrehozásával segít megértetni annak fontosságát, hogy az adományozási kultúra, a másokkal való törődés is az alapvető nevelés, a természetes közösségi viselkedés része.

Az Adományháló modelljének kialakítása a nyugaton már régóta beváltan működő Charity Shop-rendszer továbbgondolásán alapszik. Az adományboltok voltaképpen egyéni és céges tárgyadományokat nonprofit modellben áruba bocsátó üzletek. Ezek az adománygyűjtés számára létrehozott üzleti alapon működő, de az üzemeltetési költségeket meghaladó bevételt támogatásra fordító jótékonysági boltok egyfajta társadalmi vállalkozások is.

Felsorolni sem egyszerű, hogy az Adományháló hányféle jó ügyet szolgál: szociális vásárlást, (környezet) tudatos jótékonyságra nevelést, eszközt és lehetőséget biztosít a jótékonyság mélyebb társadalmi beágyazódásához, új, innovatív megoldásokkal gazdagítja a vállalati jótékonyság, önkéntesség eszköztárát, stb. De ezekből is kiemelkedik a „zöld” jótékonyság, tudatva: az adománybolt jótékony a környezetre. Az adománybolt kiemelt zöldterület, ahol a használt tárgyak mind többek által történő újrafelhasználásával csökkenthető a szektoron belül keletkezett hulladék mennyisége, ezáltal a környezet terhelése is. Kiemelt projektcél a környezetkímélő hulladékgazdálkodás és újrahasznosulás szociális jótékonysággal történő összekapcsolása: az éves lomtalanítások koncepcionális továbbgondolásával elsőként a fővárosban megvalósítandó „Zöld jótékonyság” és “Minden jócselekedet kettőt eredményez” programok elindítása. Az Adományháló budapesti adományboltjainak üzemeltetésével környezetvédő újrahasznosítást valósít meg, így elsősorban a környezettudatos vásárlók körében szeretnék népszerűsíteni ezt az új vásárlási/támogatási formát.

A jó hír, hogy az adományboltban nem csak április 22-e, hanem minden egyes nap a Föld napja, ezért is lenne ajánlatos, hogy egyre többen vegyék igénybe az adományboltok kínálta szívdobogtató lehetőségeket.