Hogyan beszéljünk kamaszoknak az etikus divatról?

  • 2018. március 05.
  • Abigail
Szerző: 

A mai kamaszok életében jóval meghatározóbb a divat és az öltözködés, mint két-három évtizeddel ezelőtt. A fast fashion, azaz gyors(an változó) és olcsó idénydivat, évszakonként cserélteti a menő ruhatárra vágyó fiatalok szekrényének tartalmát, hatalmas terhet róva ezzel a környezetre, a ruhákat gyártó munkásokra… és a szülők pénztárcájára. A környezet-tudatossághoz, fenntartható életmódhoz hozzátartozik az is hogy, tudjuk, mit jelent az etikus divat; tisztában vagyunk vele, hogy mit hordunk; szembenézünk a ténnyel, hogy részesei vagyunk a divatfogyasztás okozta problémáknak és próbálunk ezen változtatni.

Beszélgessünk ezekről a problémákról a serdülő korosztállyal! A beszélgetések legfőbb célja , hogy a tinédzser korosztály is kritikus legyen a divatiparral szemben, vásárlás előtt járjon utána az adott márkának/terméknek, és ne vegyen olyan ruhaneműt, amelyért mások – a varrónők, az élővilág és a környezet, illetve az élhető bolygótól megfosztott jövő generációk - keményen megfizetnek.

 

MIELŐTT BELEVÁGUNK, TANULJUNK!

Készüljünk fel, hogy rengeteg kérdést kapunk majd. Lehet, hogy nem tudunk mindegyikre válaszolni, de legyünk tisztában legalább az alapokkal – és nyugodtan keressünk rá a felvetett kérdésre együtt.

Néhány magyar nyelvű cikk kezdetnek: Az etikus és fenntartható divat 10 pontja, Az ön pólója etikus?, A fenntartható és etikus divat, Így legyen etikus a ruhásszekrényed

Angol nyelvű cikkek: 7 Ethical Fashion Resources, Shopping Ethically: An Infographic, 6 Myths About Buying Ethical Clothing, Catwalk to Ethical Fashion, Sustainable fashion, The Shirt on your back (interaktív oldal a Rana Plaza tragédiájáról)

 

NÉZZÜK MEG EGYÜTT A „THE TRUE COST” CÍMŰ FILMET

A The True Cost című dokumentumfilm (ld. Érdemes rápillantani rovat) a divatipar által végzett elképesztő rombolást mutatja be, és nem próbál finomítani a valóságon. Összeomló gyárépületek, kihasznált munkások, olcsó divat, szennyezés, kapitalizmus – a film kemény, de látni kell. Ha túl fiatalnak találjuk a célcsoportot a film egyes képsoraihoz, nézzük meg először mi magunk, és használjuk fel a látott-hallott információt.

 

TEGYÜK SZEMÉLYESSÉ A TÉMÁT

Könnyebb az etikus divatra való átállásról meggyőzni valakit a szívéhez közel álló etikai szempont hangsúlyozásával. Szereted az állatokat? Keress „kegyetlenség-mentes” (cruelty-free) termékeket. Lelkesedsz a környezetért? Nézz utána a ruhafestékeknek és nyersanyagoknak! A sajnos továbbra is virágzó gyerekmunka szintén érzékeny pont mindenkinél, de különösen azoknál, akik maguk is gyerekek még... Ne hallgassuk el, hogy létezik a probléma – a fiataloknak joguk van tudni róla, csak így szólalhatnak fel ellene!

 

FAST FASHION ÉS AZ AGY

A mai gyerekek és tinik számára a materializmus és fogyasztás egy teljesen természetes közeg, ebbe születtek és ebben cseperednek – ezért is nehéz megvitatni velük, miért problémás a mértéktelen (ruha)fogyasztás. Hogy még nehezebb dolgunk legyen, a gyors divat ráadásul addiktív. Kutatók kimutatták, hogy a vágyakozás és a vágyat kielégítő vásárlás neurológiai örömet szerez – azaz a ruhák közt a legjobb vételt keresve előbb-utóbb vásárlásfüggővé válunk. Ha azonban megértjük, hogyan manipulálnak bennünket a reklámok, talán kevésbé leszünk vevők rá. A fiatalok nehezebben állnak ellen a csábításnak, de attól még megvitathatjuk velük ezt a kérdést is, akár a gyakorlatban is, néhány tipikus divatreklám ízekre szedésével...

 

AMIT MI MAGUNK IS KÖZVETLENÜL BEFOLYÁSOLHATUNK

Fogyasztóként nyilván kevesek vagyunk az óriás méretű ruhaipar ezeregy gondjának orvoslásához. De vannak területek, ahol azonnal érzékeljük felelős döntésünk előnyeit: például környezetbarát ruhafestékkel festett ruhát veszünk (vegyszermentes ruhatár!), kevesebbet mosunk (víztakarékosság!), a kinőtt/megunt ruhákat átalakítjuk, elcseréljük, eladományozzuk (kevesebb hulladék a lerakókban!).

 

VAN REMÉNY

A technológiai fejlődés, a fogyasztók tudatosságának növelése és az aktivisták tevékenysége mind reményteli változásokat hoznak a ruhaiparban, kezdve a fogyasztói szokásokat befolyásoló mobil alkalmazásoktól az egyedi kézműves termékeken át a laborban előállított „bőrig”.

A folyamat lassú, de jó irányba halad.  Fogyasztók és munkások együtt követelik a jobb munkakörülményeket és kevésbé szennyező termékeket. A Fashion Detox és Fashion Revolution kampányok is ezért küzdenek. 2017. április 24-30. között ismét megrendezik majd a Divatforradalom Hetét a bangladesi tragédia emlékére. A szervezők célja az, hogy felhívják a figyelmet a tudatos márkaválasztásra és vásárlásra, és a vállalatokkal összefogva teremtsenek emberi munkakörülményeket a gyárakban dolgozók számára.

 

Forrás: http://thenotepasser.com/blog/teens-ethical-fashion?platform=hootsuite

 

A tippek és ötletek forrása a Kislábnyom Hírlevél 88. száma.

Közvetlen forrás: kislabnyom.hu